8 tips voor het creëren van een meer ontspannende (thuis) werkruimte

8 tips voor het creëren van een meer ontspannende (thuis) werkruimte

Hoewel veel mensen beweren dat ze goed gaan in een stressvolle werkomgeving, werken anderen het beste op een plek die ontspannend en prettig is. Veranderen van werk is misschien geen optie als het van nature een stressvolle baan gaat zijn, maar je kunt je werkruimte nog steeds optimaliseren om er een meer ontspannende plek van te maken waar je je tijd door te brengt en je werk te doen. Daardoor kan je stressniveau flink verminderen en je productiviteit stijgen. De belangrijkste sleutel tot het creëren van een ontspannende werkruimte is het stylen op een manier die je gelukkig maakt. Als het goed voor jou voelt, dan ben je op de goede weg. Met dat in gedachten, volgen hier mijn acht tips voor het creëren van een meer ontspannende werkruimte:

1. Weg met de rommel. Door al die stapels papier die over je bureau liggen, zie je er niet alleen ongeorganiseerd uit, maar ook gestrest en misschien zelfs overweldigd. Hoewel ze niet gelijk verticaal gearchiveerd hoeven te worden, kun je ze wel sorteren en organiseren in bijvoorbeeld mappen op je bureau of ergens anders aan het zicht onttrokken. Het enige papierwerk op je bureau zou eigenlijk alleen de papieren moeten zijn die rechtstreeks verband houden met je huidige taak. Mocht je geen andere tip nuttig vinden, doe deze dan wel. Je zal echt een enorme verbetering in je productiviteit opmerken als de rommel / afleiding eenmaal is verdwenen.

 

2. Investeer in een comfortabele stoel van hoge kwaliteit. Als je noodgedwongen aan je bureau bent geketend, wil je je op je gemak voelen. Als je constant aan het friemelen bent omdat je je niet op je gemak voelt in je stoel, zul je worden afgeleid en word je minder oplettend. De meeste werkgevers is het ook echt aan gelegen om een prettige werkplek te creëren voor haar medewerkers dus schroom niet om een verzoek te doen voor bijvoorbeeld een prettige bureaustoel. En als dat niet lukt, kan je er altijd zelf eentje aanschaffen. Ga naar een kantoorwinkel en probeer alle stoelen uit om er een te vinden die je leuk vindt. Kies niet zomaar wat er in de uitverkoop is of wat er comfortabel uitziet. Probeer het voordat je het koopt! Het is echt een investering die naar je toekomt.

 

3. Zorg voor een goede laptop of desktop en scherm. Zeker voor de ZZPers onder ons die niet vanuit de zaak een laptop voor gebruik krijgen. De laptop is veruit het meest populair, maar ook een goede (mini) desktop kan je zeker goed van pas komen. Zorg ervoor dat het een snelle SSD bevat waardoor je heel snel kan schakelen. Een i5 processor is voor de meeste kantoor beroepen meer dan voldoende om verschillende programma’s naast elkaar te laten lopen. Zelf heb ik een mini desktop achterop een 34” scherm gemonteerd. Werkt ideaal en het zoveel fijner werken met een groot scherm. Een andere methode is dat je twee schermen naast elkaar zet. Hier win je dermate meer tijd mee waardoor je tijd over houdt voor andere belangrijke dingen.

 

Hier vind je een ander voorbeeld van zo'n combinatie.

 

4. Koop een kleine ventilator. Kantoorgebouwen met gerecirculeerde lucht kunnen benauwd en oud worden. Bestrijd dat met een kleine ventilator op je bureau die ervoor zorgt dat de lucht in je werkruimte (dus ook thuis) blijft circuleren. Het is ook handig als het warm wordt en de luchttemperatuur niet helemaal naar wens is. Ik weet dat ik me moeilijk kan concentreren als ik muffe of warme lucht inadem en dat het mijn werk beïnvloedt. Een fan helpt echt!

 

5. Ga voor groen. Hiermee bedoel ik niet dat je moet investeren in biologisch afbreekbare of gerecyclede materialen. Ik bedoel, voeg wat groen toe aan je werkruimte in de vorm van planten. En nepplanten, daar gaan we zeker niet voor. Pak in plaats daarvan alleen echte, levende, zuurstof genererende planten op. Het helpt bij het probleem van muffe lucht, maar het helpt ook om dingen op te vrolijken en er een meer uitnodigende ruimte van te maken.

 

6. Pas je verlichting aan. Is het te helder of niet helder genoeg? Het toevoegen van meer licht aan je werkgebied is eenvoudig te realiseren door een bureaulamp toe te voegen. Het donkerder maken kan lastiger zijn als je geen eigen kantoor hebt of niet vanuit huis werkt, maar zo wel, en je je meer op je gemak voelt in het donker, ga er dan voor en doe simpelweg de lichten uit.

 

7. Voeg wat geluid of ruis toe. Werken in een volledig stille omgeving kan voor sommige mensen behoorlijk afleidend zijn (voor mij bijvoorbeeld), dus een beetje “lawaai” toevoegen kan helpen. Het soort "ruis" dat je wilt toevoegen, hangt volledig af van jouw eigen smaak. Sommige mensen kunnen baat hebben bij muziek, terwijl anderen kunnen genieten van de eenvoud van zo’n desktopwaterfontein en het ontspannende geluid van stromend water. Het kan zijn dat je moet experimenteren met het soort muziek waarnaar je luistert voordat je er een vindt die past. Sommige muziek kan je te veel afleiden, dus blijf het proberen totdat je iets vindt dat je helpt te ontspannen zonder je af te leiden.

 

8. Personaliseer jouw ruimte. Zou een vreemde, als ie naar jouw werkgebied kijkt, iets over je te weten kunnen komen? Heeft het geen persoonlijke touch? Als dat het geval is, zou je het misschien een beetje kunnen opfleuren om je meer thuis te voelen. Familiefoto's zijn een groot persoonlijk item dat je op veel desktops van mensen zult vinden, maar er zijn veel andere manieren waarop u uw ruimte persoonlijk kunt maken. Ruil die saaie bureaukalender in voor een met een beetje meer flair, koop wat kleurrijke paperclips en een leuke muismat, of plak je favoriete stripverhaal aan de muur. De mogelijkheden zijn eindeloos.

 

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.